19 Jun 2009

Foodblog event juni: creatief met aardappelen

Deze keer eens geen Engelse tekst maar meteen mijn bericht in het Hollands. Lekker lui en tussendoor wel zo leuk.

De koek, tortilla (of hoe je het dan ook wil noemen) is eigenlijk ontstaan omdat ik geen zin had om boodschappen te doen en eerst eens op onderzoek in de koelkast ging. Pas toen het klaar was, realiseerde ik mij dat ik dit recept best wel als antwoord op de oproep van Gabriella van de weblog Gabriella's creatieve keuken kon gebruiken. Gelukkig geeft de oproep geen aanwijzingen; alleen maar creatief zijn met aardappels.


Aardappelkoek
2 eetlepels olijfolie
kort voorgekookte aardappelplakjes
1 rode puntpaprika; in kleine stukjes
1 gesnipperde ui
1 geperste teen knoflook
5 champignons in kleine blokjes gesneden
3 eieren
3 eetlepels verse peterselie fijngesneden
vers gemalen zwarte peper
zeezout

Verwarm de oven voor op 180 graden C. Vet een ronde vorm van ongeveer 25 cm. doorsnede in met iets olijfolie. Druk er daarna een rond stuk bakpapier als bekleding in. Door de olijfolie blijft het nu beter zitten.

Neem een grote koekenpan, verwarm op het gas en bak de ui, paprika stukjes en knoflook ongeveer 3 minuten. Voeg de aardappel plakjes en champignons toe en bak alles (af en toe opschuddend) tot de aardappel schijfjes gaan kleuren. Schep alles in de met bakpapier beklede ovenschaal.

Meng in een kom de 3 eieren, peterselie, peper en zout. Verdeel dit gelijkmatig over de inhoud van de ovenschaal en bak de aardappelkoek in ongeveer 35 tot 40 minuten goudbruin. Dien het op met een lekkere salade erbij.

5 comments:

Lien said...

lekker zo'n aardappelschotel!

Karen Baking Soda said...

Altijd lekker, ziet er leuk uit ook!

Gabriella said...

Heerlijk!!! Dank je wel voor je bijdrage.
Groetjes,
Gabriella

Gabriella said...

Hoi Marjoke,

Ik kan je mail adres niet vinden daardoor is mijn vraag hier.

Heb je zin in het Foodblog Event van juli te organiseren?

Stuur een mail naar: gabriellahelmink@gmail.com

Groetjes,

Culinaire Allegaartjes said...

ziet er heerlijk uit!

Groetjes vanwege Culinaire Allegaartjes
http://allegaartje.wordpress.com