11 Nov 2009

Maisbolletjes

Afgelopen voorjaar besloot ik om meer te gaan bewegen. Vroeg of laat moest ik deze stap toch maar eens gaan maken omdat ik gaandeweg steeds meer zittend werk heb gekregen en daar ook nog eens met de auto naar toe ga.


Te weinig beweging dus.
OK; lopen met de hond is ook bewegen maar niet genoeg om echt lekker moe van te worden; helemaal al niet als het favoriete spelletje het apporteren van een tennisbal is. Ja, het spelletje van de hond natuurlijk; terwijl het vrouwtje alleen maar af en toe de bal hoeft weg te gooien en de hond zich uitslooft.




Nu was het een beetje lastig om een sport te kiezen omdat ik helemaal geen type ben voor teamsport want ik ben niet fanatiek genoeg om te willen winnen. Erger nog: als ik de tegenstander aardig vind, mag deze best van mij winnen!

Omdat mijn tuin aansluit op een geasfalteerd pad dat naar een mooi recreatie gebied leidt, zie ik altijd regelmatig joggers of hardlopers voorbij komen. Niet dat ik mij nu zo geroepen voelde om daar achteraan te hollen maar het maakt het natuurlijk wel erg gemakkelijk als je niet naar een sportschool toe hoeft maar alleen maar je achtertuin uit hoeft te lopen om meteen aan de slag te kunnen.

Het werd dus hardlopen en al tijdens de 'opstapcursus' (een betere naam bestond er niet) kreeg ik de smaak te pakken. Nadat ik mij door een blessure realiseerde dat, ja het hoge woord moet er maar eens uit, ik vanwege mijn leeftijd (nou ja zeg) meer kans heb op blessures, heb ik de techniek van het chi-running geleerd.


Heerlijk om zo maar als het jou uitkomt lekker even een eindje om te rennen en te merken dat het 'eindje' een eind wordt. Inmiddels loop ik drie keer per week en hoop ik tegen het eind van het jaar de 10 kilometer te halen. Het is wel weer even zoeken naar een ritme met zo vaak trainen, brood bakken, bloggen en natuurlijk werken. Als er dan zoals vandaag opeens een training tussenuit valt, voelt het alsof ik enorm veel tijd over heb. Dan maar lekker wat extra brood bakken; struanbrood en maisbolletjes. Extra snoepen is nu zeker geen probleem meer.

Het recept voor deze maisbolletjes komt van de website van King Arthurflour. Het vraagt een iets andere werkwijze dan het meeste brooddeeg maar het effect is dan ook fantastisch.


In het originele recept werden vier hele theelepels zout voorgeschreven met de opmerking dat dit echt nodig is! De eerste keer dat ik deze bolletjes maakte heb ik mij daar braaf aangehouden met als gevolg prachtig brood maar veel te zout. Als je één keer goed ziek bent geweest van het eten van te zout brood vergeet je dat nooit meer. Deze keer heb ik veel minder zout gebruikt en de broodjes smaken mij nu perfect. Met een beetje feta en tapenade smaakten ze ons vanavond goed bij een heerlijke kop Turkse linzensoep van Maaike.


Maisbolletjes (King Arthurflour)
315 ml. melk
2,5 theelepels zout
65 gram maismeel (het liefst steengemalen van de molenaar) of polenta
2 theelepels instant gist
65 ml. handwarm water
2 eetlepels donkere basterdsuiker of honing
3 grote eieren, licht geklopt
435 gram tarwemeel
olijfolie

Doe de melk en het zout samen in een steelpan en breng dit langzaam tegen de kook aan. Voeg al kloppende gelijdelijk het maismeel toe. Verwarm het mengsel zachtjes, continue roerend, in twee minuten tot een dikke brij. Haal de steelpan van het vuur en laat het mengsel afkoelen.

Doe in een grote mengkom de afgekoelde maisbrij, de gist, het water, de suiker en twee van de eieren bij elkaar. Voeg beetje bij beetje terwijl de Kitchenaid mengt het tarwemeel toe. Kneed het deeg in ongeveer vijf minuten tot een zacht veerkrachtig deeg. Vet een plastic container aan de binnenkant in met olijfolie en laat het deeg hierin (afgesloten) drie uur rijzen tot het in volume is verdubbeld.

Bebloem het werkvlak met wat maismeel en leg het deeg hierop. Verdeel het deeg in ongeveer 20 gelijke delen. Rol ieder deel uit tot een mooi rond bolletje en leg deze op een bakblik. Houd er rekening mee dat de broodjes zowel buiten de oven als erin nog verder zullen rijzen. Bedek het bakblik met de bolletjes met een stuk plastic dat met een beetje olijfolie is ingesmeerd om te voorkomen dat de broodjes eraan vastplakken. Laat de broodjes nog 30 minuten rijzen. Verwarm in de tussentijd de oven tot 190 graden Celsius.


Bestrijk de bovenkant van de broodjes met het laatste geklopte ei en strooi er wat maismeel overheen. Bak de broodjes in 20 minuten in de oven tot ze mooi bruin zijn en hol klinken als je op de onderkant klopt. Laat de broodjes op een rek afkoelen.



Since last spring, I'm trying to be more active. Driving the car, sitting behind my PC; it doesn't tribute very much to a healthy lifestyle. OK; you might name the long strolls with the dog some kind of fysical activity but to be honest.......the dog is the one chasing the ball. Not me.

To decide which sport's the best for me wasn't easy cause I'm not the kind of type for a teamsport. Missing the winning spirit you might say. Well, I wouldn't dare bothering you with a long story; running seemed to me the most practical one and a few beginners lessons later the enthousiasm increased.

A small injury made me realize however, I've got te be realistic. I may be feeling like a young gazelle, my joints don't agree. Learning the technique of chi-running must help to prevent new injuries.


In the meantime it becomes more and more a habit to run three times a week and enjoying nature and the changing seasons in the polder. My aim is the 10 miles next summer. Combining running, baking bread, working and blogging, may take some time. Skipping a training, like today, means a lot of extra spare time to bake bread like Struanbread of these cornrolls. Lucky for me.......carbohydrates are no problem.

This recipe was found on the website of King Arthurflour. Don't let the original recipe fool you. It prescribes the use of 4 teaspoons salt. Ever been nausea of to salty bread? You'll never forget is. This time I've decreased the amount of salt and this time the rolls were just perfect. Combined with feta and turkish lentilsoup of Maaike they make your dinner a feast.


Cornmeal rolls (King Arthurflour)
315 ml. milk
2,5 teasp. salt
65 gr. cornmeal (pref.stonemilled)
2 teasp. instant yeast
65 ml. lukewarm water
2 tablespoons dark muscovado sugar
3 large eggs, lightly beaten
435 gr. bread flour
olive oil

Pour the mild and salt in a large saucepan and bring to a simmer. Gradually whisk in cornmeal a cook the mixture, continuously stirring, in two minutes to a thick porridge. Remove the pan from the heat and leave it to cool.

Combine in a big bowl the cooled conrmeal mixture, yeast, water, sugar and two of the beaten eggs. With the Kitchenaid on low speed, add the cornflour gradually to form a soft dough. Knead the dough in five minutes until it's soft and springy. Leave the dough, covered, in an oiled container until doubled in size. This will take app. 3 hours.

Flour the work surface and baking sheet with cornmeal in 18 equal portions. Roll each portion into a tight little ball and place them on the baking sheet. Don't forget the rolls will swell. Set aside to rise 30 - 45 minutes.
In the meantime: heat the oven to 375 dgr. F.

Brush the top of each roll with the beaten egg and sprinkle some cornmeal. Score each roll with two parallel slits in the top. Bake them golden in 20 minutes and put them on an iron rack to cool.

3 comments:

Lien said...

Petje af hoor, zo sportief aan de slag.
De bolletjes zijn schitterend!
En op dat bordje ben ik helemaal verliefd!
3x lof dus!

Karen Baking Soda said...

Oef 4 tl! Van mij heb je gelijk brrr, ze zien er prachtig uit, heerlijk!
En goed joh hardlopen! (Ben zooo bang voor honden dat ik dat niet durf -en blij met het excuus dat dan ook wel weer haha)

Monica said...

Die tien kilometer haal ik nog lang niet, maar de bolletjes zijn hééérlijk en zullen zeker vaker gebakken worden!
Bedankt !
Groet,